آب،آباداني

آب،آباداني (( وَ جَعَلنا مِن الماءَ كُلُّ شَي ء حَيّ و ما زندگاني هر چيزي را از آب قرار داديم (سوره انبياء آيه 30) .))

امروزه روند افزایش جمعیت، محدودیت آب های شیرین، آلودگی روز افزون آب و هزینه های فراوان تأمین آب سالم و بهداشتی،موضوع آب را به یک موضوع جهانی مبدل کرده است؛ چنان که همه کشورها در هر گوشه از جهان به نوعی درگیر کمیت یا کیفیت آب هستند. «آسیا و اقیانوسیه با چالش جدّی در مورد افزایش نیاز به آب و رشد جمعیت مواجه اند. فقر فراگیر، آفریقا را قربانی چرخه ای از عقب ماندگی، درگیری و رنج آب کرده است. [به گونه ای که میلیون ها انسان به دلیل نداشتن دسترسی به آب سالم و بهداشتی، با بیماری های روده ای و انگلی ناشی از آلودگی آب دست و پنجه نرم می کنند.] در آمریکا نیز سرمایه گذاری های وسیع در پروژه های مربوط به آب و تغییر عظیم اقتصادی نتوانسته است باعث اقتصادی پایدار گردد. کاهش منابع آب، زندگی مردم، محیط زیست و توسعه اقتصادی خاورمیانه را با خطر مواجه ساخته است. در اروپا که مشکل کم آبی وجود ندارد، منابع آب در معرض فشارهای ناشی از جمعیت متراکم و فعالیت های صنعتی و کشاورزی قرار گرفته است».1 بنابراین، در این فصل تلاش خواهد شد، نخست دو موضوع اساسی آب، یعنی کم آبی و آلودگی در دو منطقه جهان «خاورمیانه» و «اروپا» که اولی از کم آبی و دومی از آلودگی رنج می برد، بررسی و سپس اقدامات جهانی برای مقابله با بحران آب تشریح شود.



برچسب‌ها: بحران آب در جهان

[ يکشنبه بیستم 10 1394 ] [ 22:58 ] [ رسول گلی زاده ]

[ (0) نظر]

دومین منطقه بحرانی در خاورمیانه، حوزه رود اردن است. این رود، سیاسی ترین رود منطقه است که در بهره برداری مشترک از آن اختلافات قابل ملاحظه ای وجود دارد. رژیم اشغالگر قدس با بهره برداری ناعادلانه از آب در این منطقه بر بحران آب دامن می زند. برای نمونه: «با تأسیس شهرک های یهودی نشین در کرانه باختری رود اردن، حق آب در سرزمین های اشغالی مطرح شد و این حق متعلق به کسی است که قوی تر است. فلسطینیان ساکن در این منطقه از حفر چاه های جدید منع شدند و افزون بر آن، قبل از جنگ سال 1976 تقریبا یک سوم اراضی کرانه باختری به وسیله کشاورزان عرب آبیاری می شد و از سال 1371 این رقم به 4 درصد رسیده است و از همه مهم تر، صد هزار سکنه شهرک های یهودی نشین سالانه 26 میلیارد و 400 میلیون گالن آب مصرف می کنند که بخش عمده ای از این آب صرف پرکردن استخرهای شنا می شود. این در حالی است که یک میلیون عرب ساکن در این منطقه باید 36 میلیارد گالن آب مصرف کنند».1 با این حال، بحرانی ترین کشور منطقه از نظر آب، اردن است. منابع آب این کشور به هیچ وجه وضعیت مناسبی ندارند و اردن بر هیچ رودخانه عمده ای کنترل ندارد؛ زیرا رود اردن که بخشی از مرز مشترک این کشور با فلسطین اشغالی را تشکیل می دهد، بیش تر از کوه های لبنان، شمال فلسطین اشغالی و ارتفاعات سوریه سرچشمه می گیرد، به همین دلیل بیش تر آب آن در قسمت های بالادست رودخانه مصرف می شود و اردن تنها می تواند بر انشعاب این رودخانه (رودخانه یرموک) تکیه کند که آن هم مورد نظر سوریه و رژیم اشغالگر قدس است. این رژیم بر این عقیده است که هر چقدر اردن آب بیش تری از این رود به دست آورد، به همان اندازه امکان بهره برداری اسراییل از آب این رودخانه کاهش می یابد و از این رو، تلاش های 40 ساله اردن برای بهره برداری از رود اردن و ایجاد سد الوحده را خنثی کرده است. حتّی در سال 1967 سد مشترک اردن و سوریه را بر روی رودخانه یرموک مورد هدف توپخانه قرار داد. به همین دلیل، اردن با مشکلات آبی فراوانی روبه رو است. در تابستان ها در اردن قطع آب وجود دارد و شهروندان اردنی از این بابت در رنج هستند. جیره بندی آب در اَمّان یکی از واقعیت های پذیرفته شده به شمار می آید. آب آشامیدنی مورد نیاز مردم هفته ای 2 یا 3 مرتبه به وسیله پمپ به تانکرهای فلزی مستقر بر روی پشت بام ها فرستاده می شود و پیش بینی می شود، با رشد 8/3 درصدی جمعیت این کشور در سال های آتی، فشار وارده بر استفاده از منابع آب تسریع و بحران در این کشور شدیدتر شود.2 بنابراین، به نظر می رسد بحران آب در این منطقه به یک مسئله سیاسی تبدیل شده است.



برچسب‌ها: بحران آب در جهان

[ يکشنبه بیستم 10 1394 ] [ 18:6 ] [ رسول گلی زاده ]

[ (0) نظر]

بی گمان، ساده ترین و مهم ترین فایده آب در زندگی، رفع تشنگی و عطش است. انسان بدون غذا می تواند چند روزی زنده بماند، ولی در اثر تشنگی به زودی از پای در می آید. در پدید آمدن آب گوارا و شیرینی که انسان از آن بهره مند می شود، حکمت هایی نهفته است که خداوند در آیات1 متعددی به آن اشاره می کند و از انسان می خواهد با دیده بصیرت به آن بنگرد و به حکمت هایش پی برد. از جمله در سوره واقعه می فرماید:
أَ فَرَأَیْتُمُ الْماءَ الَّذی تَشْرَبُونَ. ءَ أَنْتُمْ أَنْزَلْتُمُوهُ مِنَ الْمُزْنِ أَمْ نَحْنُ الْمُنْزِلُونَ. لَوْ نَشاءُ جَعَلْناهُ أُجاجًا فَلَوْلا تَشْکُرُونَ (واقعه: 68 ـ 70)
آیا آبی را که می نوشید دیده اید؟ آیا شما آن را از ابر فرو ریختید یا ما نازل ساختیم؟ اگر بخواهیم، آن را تلخ می گردانیم، پس چرا سپاس نمی دارید.
خداوند در این آیه، بر آب نوشیدنی به دلیل اهمیت فوق العاده ای که برای ادامه حیات انسان دارد تأکید می کند و از انسان می خواهد برای آب گوارایی که از باران به او نازل کرده است، شکر نعمت را به جای آورد. باران نتیجه تبخیر آب شور و تلخ دریاها و اقیانوس هاست، ولی اراده خدا بر آن است که املاح محلول این آب ها که باعث شوری و تلخی می شود و همین طور میکروب های زیان آور صعود نکنند تا در نتیجه، آب شیرین و گوارایی برای نوشیدن جانداران، به ویژه انسان فراهم شود. به همین دلیل است که قطرات پربرکت باران، هرگاه هوا آلوده نباشد، سالم ترین، پاک ترین و گواراترین آب هاست. جالب این که، آب، بهترین نوشیدنی است و هیچ نوشیدنی دیگری نمی تواند جانشین آن شود. حضرت علی علیه السلام آن را سرور نوشیدنی ها می داند و می فرماید:
الماء سیدُ الشَّراب فی الدنیا وَ الاخِرة
آب، سرور نوشیدنی ها در دنیا و آخرت است.2
البته امروزه، سروری آب بر دیگر نوشیدنی ها با وجود فراوانی رنگ، طعم و بوی آن ها بیش از گذشته نمود پیدا کرده است. به گونه ای که گاه انسان برای رفع عطش به انواع نوشیدنی های گوناگون پناه می برد، ولی هیچ یک از آنان به جای آب نمی تواند عطش انسان را فرو بنشاند.
به راستی، چگونه است که این همه نوشیدنی متنوع، نمی تواند از انسان رفع عطش کند، ولی یک لیوان آب بی رنگ و بو و طعم، عطش انسان را فرو می نشاند. به یقین، این نشان از قدرت لایزال الهی دارد. پس شایسته است، انسان هرگاه آب گوارایی می نوشد، خدا را به دلیل نعمتی که به او ارزانی داشته، سپاس گوید. چنان که رسول خدا صلی الله علیه و آله، هرگاه که آبی می نوشید چنین می کرد و می فرمود:
سپاس بر خداوندی که به رحمتش ما را از آب شیرین و گوارا سیراب و آن را به خاطر گناهانمان شور و تلخ قرار نداد.3
البته نباید فراموش کرد که آب، یکی از نوشیدنی های بهشتیان نیز هست. برای نمونه، یکی از آب هایی که در بهشت برای همیشه جاری است و اهالی بهشت از آن بهره مند می شوند «ماء مَسکوُب»4 است.


1البته این بحث مى توانست در مبحث نعمت آب مطرح شود، ولى براى برجسته کردن فواید و ارزش هاى آب در آخر این فصل مورد بحث قرار گرفت. واقعه: 68، مرسلات: 20 و نحل: 10.
2. الکافى، ج 6، ص 380.
3. تفسیر نمونه، ج 23، ص 255.
4.واقعه: 31.


برچسب‌ها: مجموعه مقالات - آب در آیات و روایات

[ شنبه نوزدهم 10 1394 ] [ 23:59 ] [ رسول گلی زاده ]

[ (0) نظر]

تجارت آب مجازی؛

راهکاری برای حفظ منابع آب در کشورهای کم آب

 از سال 2002 میلادی تاکنون برنامه‌ریزان حوزه آب در کشورهای گوناگون ، آب مجازی و تجارت آن را ضروری دانسته و آن را جزء ارکان تصمیم‌گیری‌های خود قرار داده‌اند. با توجه به این­که صادرات آب به کشورهای خشک و کم‌آب به دلیل مشکلات مالی ناشی از حجم و وزن بسیار زیاد این کالا مشکلات و معضلات فراوانی به همراه دارد، به این دلیل منطقی‌تر و مقرون‌ به ‌صرفه‌تر آن است که این کشورها، آب مورد نیاز خود را به صورت آب مجازی وارد نمایند. از این­رو  با واردات مواد غذائی ، بخشی از آبی را که برای تولید داخلی محصولات نیاز است را برای استفاده در سایر مصارف حیاتی تر حفظ می کنند.در حال حاضر از 5 هزار میلیارد متر مکعب آبی که در بخش کشاورزی صرف تولید محصول می‌شود. و 1 هزار میلیارد مترمکعب آن (معادل20درصد) بین کشورهای مختلف جابجا می‌شود (صادرات و واردات) که همان تجارت آب مجازی محسوب می‌گردد.
 
  بر طبق محاسبات صورت گرفته در سال 2005، مبادلات جهانی آب مجازی به صورت محصولات کشاورزی در فاصله زمانی (1997-2001) سالانه به طور میانگین 352 میلیارد مترمکعب در مصارف جهانی، آب صرفه جویی در پی داشته است.
 
کشورهای وارد کننده و صادر کننده آب مجازی
 کشور مصر، در سال 1995 با واردات 5/7 میلیون تن انواع غلات، حدود 9/9 کیلو متر مکعب آب مورد نیاز برای تولید این مقدار غلات، در داخل کشور را ذخیره نموده است. همچنین کشور ژاپن، در همان سال با واردات 27 میلیون تن غلات ، بیش از 37 کیلومتر مکعب از منابع آب داخلی خود را حفظ کرده است.

کشورهای آمریکا، کانادا، استرالیا، آرژانتین و تایلند از بزرگترین صادرکنندگان و کشورهای ژاپن، سریلانکا و ایتالیا از عمده‌ترین واردکنندگان آب مجازی بشمار می‌آیند.

تجارت آب مجازی در ایران
در ایران نیز به دلیل توزیع نامناسب بارندگی، نقش قابل ملاحظه بخش کشاورزی در اقتصاد کشور، بهره‌وری پایین در مصرف آب و ضایعات بالای محصولات کشاورزی از مرحله تولید تا مصرف، استفاده کارآمد از مفهوم آب مجازی می‌‌تواند تاثیر قابل ملاحظه‌ای در بهبود وضعیت موجود داشته باشد. در حال حاضر در کشور ما، به طور متوسط سالانه بیش از 6 میلیارد مترمکعب آب مجازی وارد، و حدود یک میلیارد متر مکعب آب مجازی صادر می‌نماید.

برچسب‌ها:

[ جمعه هجدهم 10 1394 ] [ 0:13 ] [ رسول گلی زاده ]

[ (0) نظر]

تجارت آب مجازی؛

راهکاری برای حفظ منابع آب در کشورهای کم آب

 از سال 2002 میلادی تاکنون برنامه‌ریزان حوزه آب در کشورهای گوناگون ، آب مجازی و تجارت آن را ضروری دانسته و آن را جزء ارکان تصمیم‌گیری‌های خود قرار داده‌اند. با توجه به این­که صادرات آب به کشورهای خشک و کم‌آب به دلیل مشکلات مالی ناشی از حجم و وزن بسیار زیاد این کالا مشکلات و معضلات فراوانی به همراه دارد، به این دلیل منطقی‌تر و مقرون‌ به ‌صرفه‌تر آن است که این کشورها، آب مورد نیاز خود را به صورت آب مجازی وارد نمایند. از این­رو  با واردات مواد غذائی ، بخشی از آبی را که برای تولید داخلی محصولات نیاز است را برای استفاده در سایر مصارف حیاتی تر حفظ می کنند.در حال حاضر از 5 هزار میلیارد متر مکعب آبی که در بخش کشاورزی صرف تولید محصول می‌شود. و 1 هزار میلیارد مترمکعب آن (معادل20درصد) بین کشورهای مختلف جابجا می‌شود (صادرات و واردات) که همان تجارت آب مجازی محسوب می‌گردد.
 
  بر طبق محاسبات صورت گرفته در سال 2005، مبادلات جهانی آب مجازی به صورت محصولات کشاورزی در فاصله زمانی (1997-2001) سالانه به طور میانگین 352 میلیارد مترمکعب در مصارف جهانی، آب صرفه جویی در پی داشته است.
 
کشورهای وارد کننده و صادر کننده آب مجازی
 کشور مصر، در سال 1995 با واردات 5/7 میلیون تن انواع غلات، حدود 9/9 کیلو متر مکعب آب مورد نیاز برای تولید این مقدار غلات، در داخل کشور را ذخیره نموده است. همچنین کشور ژاپن، در همان سال با واردات 27 میلیون تن غلات ، بیش از 37 کیلومتر مکعب از منابع آب داخلی خود را حفظ کرده است.

کشورهای آمریکا، کانادا، استرالیا، آرژانتین و تایلند از بزرگترین صادرکنندگان و کشورهای ژاپن، سریلانکا و ایتالیا از عمده‌ترین واردکنندگان آب مجازی بشمار می‌آیند.

تجارت آب مجازی در ایران
در ایران نیز به دلیل توزیع نامناسب بارندگی، نقش قابل ملاحظه بخش کشاورزی در اقتصاد کشور، بهره‌وری پایین در مصرف آب و ضایعات بالای محصولات کشاورزی از مرحله تولید تا مصرف، استفاده کارآمد از مفهوم آب مجازی می‌‌تواند تاثیر قابل ملاحظه‌ای در بهبود وضعیت موجود داشته باشد. در حال حاضر در کشور ما، به طور متوسط سالانه بیش از 6 میلیارد مترمکعب آب مجازی وارد، و حدود یک میلیارد متر مکعب آب مجازی صادر می‌نماید.

برچسب‌ها: آب مجازی

[ جمعه هجدهم 10 1394 ] [ 0:13 ] [ رسول گلی زاده ]

[ (0) نظر]

قرآن کریم، از هنگام نزول تا هم اکنون، سرچشمه پیدایش و سرمایه پرورش بزرگترین و پاکترین روح ها، بلندترین همت ها، استوارترین اراده‌ها، عمیق‌ترین افکار، عالیترین معارف، نغزترین ادبیات و دل‌انگیزترین هنرها در عرصه‌های گسترده و حوزه‌های گوناگون حیات فکری و فرهنگی و علمی و اجتماعی و ادبی و هنری مسلمانان در همه اکناف عالم و در پهنه تاریخ پر افتخار فرهنگ و تمدن اسلامی بوده استقرآن کریم برخلاف روشها و اندیشه‌های کلامی و فقهی و فلسفی، که بیش از هزار سال است در جامعه اسلامی رایج و شایع شده‌اند، توجه و عنایت فوق‌العاده‌ای به طبیعت و عناصر طبیعت دارد (در این میان، آب از عمده‌ترین عناصر طبیعت به شمار می‌آید)، به طوری که در میان ادیان الهی هیچکدام به اندازه دین مبین اسلام، به ویژه قرآن کریم، به موضوع «آب» نپرداخته‌اند؛ تنوع موضوعی، تفصیل مباحث آب و تاکیدات قرآن به ارزش و اهمیت آب، بیانگر این حقیقت است که توجه قرآن به طبیعت و بالاخص آب همه سویه بوده استواژه «ماء» اصل عبری آن «مُی- میم» و سریانی آن «میا» است که در عربی تغییر شکل داد و «ماء» شد.

قرآن کریم، از هنگام نزول تا هم اکنون، سرچشمه پیدایش و سرمایه پرورش بزرگترین و پاکترین روح ها، بلندترین همت ها، استوارترین اراده‌ها، عمیق‌ترین افکار، عالیترین معارف، نغزترین ادبیات و دل‌انگیزترین هنرها در عرصه‌های گسترده و حوزه‌های گوناگون حیات فکری و فرهنگی و علمی و اجتماعی و ادبی و هنری مسلمانان در همه اکناف عالم و در پهنه تاریخ پر افتخار فرهنگ و تمدن اسلامی بوده استقرآن کریم برخلاف روشها و اندیشه‌های کلامی و فقهی و فلسفی، که بیش از هزار سال است در جامعه اسلامی رایج و شایع شده‌اند، توجه و عنایت فوق‌العاده‌ای به طبیعت و عناصر طبیعت دارد (در این میان، آب از عمده‌ترین عناصر طبیعت به شمار می‌آید)، به طوری که در میان ادیان الهی هیچکدام به اندازه دین مبین اسلام، به ویژه قرآن کریم، به موضوع «آب» نپرداخته‌اند؛ تنوع موضوعی، تفصیل مباحث آب و تاکیدات قرآن به ارزش و اهمیت آب، بیانگر این حقیقت است که توجه قرآن به طبیعت و بالاخص آب همه سویه بوده استواژه «ماء» اصل عبری آن «مُی- میم» و سریانی آن «میا» است که در عربی تغییر شکل داد و «ماء» شد. این لغت در اصل به معنی «هر مایع غیر جامد» است چه آب مطلق باشد یا آبهای مضاف، ولی وقتی به صورت «ماء» مطلق استفاده می‌شود منسوب به آب خالص استواژه «ماء» در قرآن کریم 59 بار به صیغه مفرد و 4 بار با متصل شدن به ضمائر به کار رفته است. ماء به صیغه مفرد در موضوعات گوناگون کاربرد داشته است1- ماء به معنای باران: در آیات سوره‌های بقره (آیات 23 و 164)، انعام (آیه 99)، اعراف (آیات 50 و 57)، انفال (آیه 11)، یونس (آیه 24)، رعد (آیه 17)، ابراهیم (آیه 32)، حجر (آیه 22)، نحل (آیات 10 و 65)، کهف (آیه 45)، طه (آیه 53)، حج (آیات 5 و 63)، مؤمنون (آیه 18)، فرقان (آیه 48)، نمل (آیه 60)، عنکبوت (آیه 63)، روم (آیه 24)، لقمان (آیه 10)، فاطر (آیه 27)، زمر (آیه 21)، فصلت (آیه 39)، زخرف (آیه 11)، ق (آیه 9)، قمر (آیه 11)، نبأ (آیه 14) و عبس (آیه 259
2- ماء به معنای بستر و عرش خداوندی: سوره هود (آیه 7 3- ماء به معنای آب وضو: سوره نساء (43) و سوره مائده (6
4-  ماء به معنای طوفان و سیل سهمگین:‌ سوره هود (آیات 43 و 44
5- ماء به معنای مطلق آب: سوره رعد (آیه 4
6- ماء به معنای منشأ خلقت و ماده اصلی موجودات زنده: سوره انبیاء (آیه 30) و سوره نور (آیه 45
7- ماء به معنای نطفه در خلقت انسان: سوره‌های طارق (آیه 6)، مرسلات (آیه 20)، سجده (آیه 8) و فرقان (آیه 54 8- ماء به معنای جوی و نهر آب: در توصیف جویها و نهارهای آب بهشتی9- ماء و سراب: در سوره نور (آیه 39) اعمال ناباوران به سرابی تشبیه شده است10-ماء در معنای چشمه‌سارها: سوره نازعات (آیات 30 و 31) و سوره قمر (آیه 12 11- آب آشامیدنی در جهنم: سوره ابراهیم (آیه 16) و سوره محمد (آیه 15 12- ماء به معنای چاه آب: سوره‌های قصص (آیه 23)، قمر (آیات 27-28)، ملک (آیه 30) و کهف (آیه 41 13- آب آشامیدنی جاری در بهشت: سوره واقعه (آیات 27 تا 31 همچنین بیش از صد آیه به طور متفرق درباره آب در طبیعت وجود دارد که هر کدام به ویژگیها و نقش آب اشاراتی مستوفی دارند و گاه مسائل علمی آن را یادآوری کرده، حتی در برخی موارد نیز به چگونگی تصفیه آبها نیز اشاره می‌کند که بعد از گذشت 14 قرن از این اطلاعات، شگفت‌آور است

آب در قرآن اهمیتی عمیق دارد. خداوند در آیات متعدد انسان را به تفکر در آب و شکرگزاری این نعمت بزرگ یادآور شده است آب به عنوان برکت خداوندی است که حیات می‌بخشد، حیات را حفظ می‌کند و بشر و زمین را پاکیزه می‌گرداند. عرش خدا بر روی آب و بهشت به صورت باغهایی که نهرهایی زیر آنها جاری است تشریح می‌شود. به نظر می‌رسد که در قرآن آب با ارزش‌ترین آفریده خداوند بعد از انسان می‌باشد. خاصیت «حیات‌دهندگی» آب در آیات متعدد قرآن اشاره شده است (مثلاً آیات 48 و 49 سوره فرقان: و خداوند آب را از ابرها پایین فرستاده و به وسیله آن زمین را پس از مردنش حیات داده است). آب نه تنها حیات می‌بخشد بلکه هر حیاتی اصلش از آب است (ما هر موجود زنده‌ای را از آب آفریدیم)[2در قرآن کریم: آب، رزق الهی است و باید از آن بجا استفاده شود ، پدیدآورنده و نازل‌کنندة آب آشامیدنی خداست،  اوست که با آب انسانها و حیوانات را سیراب می‌کند  ، خداوند بر انسانها به سبب نازل کردن آب آشامیدنی منّت گذارده  ،  وجود چشمه‌سارها را بر روی زمین از آیات الهی معرفی کرده،   چشمه‌های بهشتی را یکی از بهره‌های متقین در بهشت توصیف کرده،   جهنمیان را از آب آشامیدنی محروم توصیف کرده، به طوری که از بهشتیان درخواست آب آشامیدنی می‌کنندقرآن می‌فرماید خداوند انتقال دهندة آب به سرزمینهای خشک است. ایمان و تقوا و استغفار و توبه و پایداری در راه عقیده را از عوامل فراوانی و برکت آب معرفی کرده است[3]. همچنین قرآن کریم در آیات متعدد آسمان و ابرهایی که به وسیلة باد متراکم می‌شود و چاه و دریا و زمین و کوه‌ها را از منابع تولید و تأمین آب می‌داندآب برای مسلمانان اهمیت ویژه‌ای برای استفاده در طهارت، وضو، غسل و غیره دارد. و آب و طهارت  را بزرگان دین کلید قرب و مناجات با خدا معرفی نموده‌اند: «چون اراده طهارت و وضو نمودی چنان به سوی آب روان شو که گویی به سوی رحمت خدای تعالی می‌روی که خداوند تعالی آب و طهارت را کلید قرب و مناجات خویش و نشانی برای راهنمایی مردم به سوی خوان خویش مقرر فرموده است و چنان که رحمت خداوند گناهان بندگان را پاک می‌کند نجاست‌های ظاهر را جز با آب نمی‌توان پاک کرد. پس چنان که هر نعمت دنیوی را با آب، حیات بخشید به رحمت و فضل خویش حیات قلب باطنی و عبادات را نیز به وسیله آب (که همانا طهارت است زندگی و کمال بخشید. در صفا، پاکی، شفافیت، فراوانی آن و امتزاج لطیف‌اش با هر چیز بیاندیش و آن را در تطهیر اعضای بدنت که خدا به تطهیرشان امر فرموده به کار گیر و واجبات و سنن تطهیر را بجای آور که در هر یک از آنها فواید بسیاری نهفته است پس چون آب را گرامی داشته و آن را به کار گیری، به زودی چشمه‌های فواید بسیاری برایت جوشیده خواهد شد».[4قرآن کریم دو عبارت صریح راجع به صرفه‌جویی آب و مدیریت تقاضا دارد: اول اینکه منابع آب ثابت (معین) است (و آن خدایی که از آسمان آبی به قدر و اندازه نازل می‌کند...)[5] و ثانیاً در مصرف آب نباید اسراف شود (از نعمتهای خدا بخورید و بیاشامید و اسراف مکنید که خدا مسرفان را دوست ندارد)[6]. اسراف و زیاده‌روی از صفات زشت و ناپسند و مورد غضب خداوند است[خداوند در آیه 43 سوره مؤمن می‌فرماید: «اسراف‌کنندگان اهل آتش‌اند». به استناد این آیه، اسراف از جمله گناهان کبیره است، زیرا ملاک گناهان کبیره وعده بر عذاب است. 
قرآن خاطر نشان می‌کند که برکت آب برای گیاهان نیز می‌باشدگیاهان از همه نوع و همه رنگ توسط بارانی که خداوند فرو می‌فرستد تغذیه می‌شوند. خداوند در آیه 38 سوره انعام، انسان را با مقایسه وی با حیوانات از حقوق آنها آگاه می‌نماید: «محققاً بدانید که هر جنبنده‌ای در زمین و هر پرنده‌ای که با دو بال در هوا پرواز می‌کند همگی طایفه‌ای مانند شما بشر هستند

خداوند در آیه 48 سوره روم این مراحل را بیان فرموده‌انداللَّهُ الَّذِی یُرْسِلُ الرِّیَاحَ فَتُثِیرُ سَحَابًا فَیَبْسُطُهُ فِی السَّمَاء کَیْفَ یَشَاء وَیَجْعَلُهُ کِسَفًا فَتَرَی الْوَدْقَ یَخْرُجُ مِنْ خِلَالِهِ فَإِذَا أَصَابَ بِهِ مَن یَشَاء مِنْ عِبَادِهِ إِذَا هُمْ یَسْتَبْشِرُونَ ( خدا آن کسی است که بادها را می‌فرستد تا ابرها را در آسمان به حرکت درآورد و سپس آنها را در پهنه آسمان آن‌گونه که بخواهد می‌گستراند و بعد متراکم می‌سازد.. آنگاه قطره‌های باران را می‌بینی که از لابه‌لای آن خارج می‌شود. پس آن را (به کشتزار) هر یک از بندگانش بخواهد می‌رساند تا آنها شادمان گردند)
( خدا آن کسی است که بادها را می‌فرستد تا ابرها را در آسمان به حرکت درآورد...)
آیه 48 سوره روم آمده است که .... (  ما بادها را برای بارور ساختن (ابرها و گیاهان) فرستادیم و از آسمان آبی نازل کردیم و شما را با آن آب سیراب ساختیم ...) (حجر 22)
( خداوند کسی است که بادها را فرستاد تا ابرهایی را به حرکت درآورند، سپس ما این ابرها را به سوی زمین مرده‌ای راندیم و به وسیله آن زمین را پس از مردنش زنده می‌کنیم... » (فاطر 9)
(  اگر او اراده کند بادها را ساکن می‌سازد تا آنها بر پشت دریا بی‌حرکت بمانند. در این نشانه‌هایی است برای هر صبر کننده شکرگزار» (شوری 33) 
(و در تغییر بادها و ابرهایی که میان زمین و آسمان مسخرند نشانه‌هایی برای اندیشمندان وجود دارد» (بقره 164)
( و او خدایی است که بادها را برای بشارت پیشاپیش رحمت خود فرو فرستاد و از آسمان آبی را برای شما آبی نازل کردیم» (فرقان 48)
آیه 43 سوره نور، مراحل تشکیل ابرهای کومولونیمبوس را چنین بیان می‌کندأَلَمْ تَرَ أَنَّ اللَّهَ یُزْجِی سَحَابًا ثُمَّ یُؤَلِّفُ بَیْنَهُ ثُمَّ یَجْعَلُهُ رُکَامًا فَتَرَی الْوَدْقَ یَخْرُجُ مِنْ خِلَالِهِ وَیُنَزِّلُ مِنَ السَّمَاء مِن جِبَالٍ فِیهَا مِن بَرَدٍ فَیُصِیبُ بِهِ مَن یَشَاء وَیَصْرِفُهُ عَن مَّن یَشَاء یَکَادُ سَنَا بَرْقِهِ یَذْهَبُ بِالْأَبْصَارِ 
(آیا ندیدی که خداوند ابرها را به آرامی حرکت می‌دهد، سپس میان آنها پیوند می‌دهد و بعد آن را متراکم می‌سازد؟! در این حال دانه‌های باران را می‌بینی که از لابه‌لای آن خارج می‌شود و از آسمان- از کوه‌هایی که در آن است (ابرهایی که همچون کوه انباشته شده‌اند)- دانه‌های تگرگ نازل می‌کند و هر کس را بخواهد به وسیله آن زیان می‌رساند و از هر کس بخواهد این زیان را برطرف می‌کند. نزدیک است درخشندگی آن (ابرها) چشمها را ببرد)
آیه 12 سوره رعد نیز برق را نشانه ابرهای سنگین بیان می‌کندهُوَ الَّذِی یُرِیکُمُ الْبَرْقَ خَوْفًا وَطَمَعًا وَیُنْشِیءُ السَّحَابَ الثِّقَالَ 
( او کسی است که برق را به شما نشان می‌دهد که هم مایه ترس و هم مایه امید است و ابرهای سنگین‌بار ایجاد می‌کند) 
خداوند همچنین در آیه 24 سوره روم، نقش رعد و برق را در بارندگی و رشد گیاه بیان می‌فرمایدوَمِنْ آیَاتِهِ یُرِیکُمُ الْبَرْقَ خَوْفًا وَطَمَعًا وَیُنَزِّلُ مِنَ السَّمَاء مَاء فَیُحْیِی بِهِ الْأَرْضَ بَعْدَ مَوْتِهَا إِنَّ فِی ذَلِکَ لَآیَاتٍ لِّقَوْمٍ یَعْقِلُونَ 
(  و از نشانه‌های دیگر او این است که برق را به شما نشان می‌دهد که هم مایه ترس و هم مایه امید است (ترس از صاعقه و امید به نزول باران) و از آسمان آبی فرو می‌فرستد که زمین را پس از مردنش به وسیله آن زنده می‌کند. در این رابطه برای اندیشمندان نشانه‌هایی وجود دارد
آیه 11 سوره زخرف 
وَالَّذِی نَزَّلَ مِنَ السَّمَاء مَاء بِقَدَرٍ فَأَنشَرْنَا بِهِ بَلْدَةً مَّیْتًا کَذَلِکَ تُخْرَجُونَ 
(  و آن خدایی که از آسمان آبی به قدر و اندازه نازل می‌کند و به آن صحرا و دیار مرده خشک را زنده گردانیدیم و همین‌گونه مردگان هم از قبرها بیرون می‌آیند)
در آیات 48 و 49 سوره فرقان خداوند می‌فرمایدوَهُوَ الَّذِی أَرْسَلَ الرِّیَاحَ بُشْرًا بَیْنَ یَدَیْ رَحْمَتِهِ وَأَنزَلْنَا مِنَ السَّمَاء مَاء طَهُورًا - لِنُحْیِیَ بِهِ بَلْدَةً مَّیْتًا وَنُسْقِیَهُ مِمَّا خَلَقْنَا أَنْعَامًا وَأَنَاسِیَّ کَثِیرًا 
( و او خدایی است که بادها را برای بشارت پیشاپیش رحمت خود فرو فرستاد و از آسمان آبی برای شما نازل کردیم تا با آن باران زمین خشک و مرده را زنده سازیم و آنچه آفریدیم از چهارپایان و آدمیان بسیاری را سیراب گردانیم) 
در آیه 9 سوره ق چنین آمده است[9]: وَنَزَّلْنَا مِنَ السَّمَاء مَاء مُّبَارَکًا فَأَنبَتْنَا بِهِ جَنَّاتٍ وَحَبَّ الْحَصِیدِ 
(ما از آسمان آب با برکت را نازل کردیم و با آن باغهای میوه و دانه چیده شده رویاندیم)
وَلَهُ الْجَوَارِ الْمُنشَآتُ فِی الْبَحْرِ کَالْأَعْلَامِ 
( و او در دریاها چشمه‌های تجدید کننده رشته کوه مانند دارد»[ آیه 24 سوره رحمان )

                      آیه 40 سوره نور 
أَوْ کَظُلُمَاتٍ فِی بَحْرٍ لُّجِّیٍّ یَغْشَاهُ مَوْجٌ مِّن فَوْقِهِ مَوْجٌ مِّن فَوْقِهِ سَحَابٌ ظُلُمَاتٌ بَعْضُهَا فَوْقَ بَعْضٍ إِذَا أَخْرَجَ یَدَهُ لَمْ یَکَدْ یَرَاهَا وَمَن لَّمْ یَجْعَلِ اللَّهُ لَهُ نُورًا فَمَا لَهُ مِن نُّورٍ 
( و یا (وضع کافران) مانند تاریکیهای دریای ژرف می‌ماند که در آن موج روی موج و بالای موج ابر پوشانده شده است. تاریکیهائی که روی یکدیگر سوارند. اگر آدم دست خود دربیاورد نمی‌تواند آن را ببیند و آنکه خدا برای وی نوری قرار نداده نوری ندارد.)
وَمِنْ آیَاتِهِ الْجَوَارِ فِی الْبَحْرِ کَالْأَعْلَامِ - إِن یَشَأْ یُسْکِنِ الرِّیحَ فَیَظْلَلْنَ رَوَاکِدَ عَلَی ظَهْرِهِ 
( از دیگر آیات وی موجهای کوه مانند در دریا است- اگر بخواهد باد را می‌خواباند و آنها در سطح دریا راکد می‌شوند»[ آیات 32 و 33 سوره شوریسوره‌های فرقان (آیه 53)، نمل (آیه 61)، فاطر (آیه 12) و رحمن (آیات 22-19وَجَعَلَ بَیْنَ الْبَحْرَیْنِ حَاجِزًا 
( و میان دو دریا دیوار مانع قرار داد)  [ سوره نمل آیه 61:  

مَرَجَ الْبَحْرَیْنِ یَلْتَقِیَانِ - بَیْنَهُمَا بَرْزَخٌ لَّا یَبْغِیَانِ 
( دو دریائی که به هم وصلند را ترکیب خاص خود داد. میان آنها مرز ناپیدائی است، از حد خود فراتر نمی‌روند»[ آیات 19 و 20 سوره الرحمن]. وَهُوَ الَّذِی مَرَجَ الْبَحْرَیْنِ هَذَا عَذْبٌ فُرَاتٌ وَهَذَا مِلْحٌ أُجَاجٌ وَجَعَلَ بَیْنَهُمَا بَرْزَخًا وَحِجْرًا مَّحْجُورًا 
(   و اوست که دو دریای مختلف را هر کدام ترکیب خاص خود داده، این یکی شیرین گوارا و این دیگری شور تلخ است. میان آنها مرز ناپیدا و حد فاصل ممنوعه‌ای قرار داد»[ آیه 53 سوره فرقانقرآن در این آیه ها به آب‌های زیرزمینی و ذخیره آب باران در زمین اشاره نموده استأَلَمْ تـَرَ أَنَّ اللَّهَ أَنْـزَلَ مِـنَ السَّـمـاءِ مـاءً فـَسـَـلَـکـَهُ یَـنابـِیـعَ فِی الاَرْضِ ثُمَّ یُخْرِجُ بِهِ زَرْعًا مُّخْتَلِفًا ...[ 21سوره زمر (آیا نمی‌بینی کـه خـدا از آسمان آبی نـازل گردانید و آن را به شکل چشمه‌هایی وارد زمین ساخت و آنگاه انواع نباتات بدان برویاند .)
وَأَنْـزَلْـنَـا مِنَ السَّمَاءِ مَاءً بـِقَـدَرٍ فَأَسْـکَـنَّاهُ فِی الْأَرْضِ وَإِنَّا عَلَی ذَهَابٍ بِهِ لَقَادِرُونَ[آیه 18 سوره مؤمنون:    (و از آسمان، آبی به اندازه فرو فرستادیم، پس آن را در زمـیـن جـای ‌دادیم و همانا در برگرداندن آن قـادریـم» (از آیات فوق نکته‌های زیر در مورد ذخیره آب در زیر زمین استفاده می‌شودخداوند پوسته رویی زمین را به گونه‌‌ای آفرید که چون باران فرود آید، آب در آن نفوذ می‌کند و در زیر زمین انباشته می‌گردد و به سفره‌های بزرگی از آب تبدیل می‌شود.
قرآن مجید در ضمن آیه 27 سوره مرسلات به دو راز بزرگ کوه‌ها اشاره نموده و می‏فرمایدوَ جَعَلْنا فِیها رَوَاسِی شَامِخَاتٍ وَ اَسْقَیْناکُم مَاءً فُراتَاً ( بر روی زمین کوه‏های استوار و بلند آفریدیم و برای شما آب گوارا فراهم ساختیم 
وجعلنا من الماء کل شی‏ء حی (و هر موجود زنده‌ای را از آب آفریدیم .)
تصریحات دینی که از سرچشمه وحی صادر شده به ما گوشزد می‌کند که اولین پدیده مادی که خدا آفرید آب بود. در احادیث  هم، درباره آفرینش آغازین، تعبیرات مختلف وجود دارد:آیه شریفه: «و او است که آسمان‏ها و زمین را در شش روز آفرید و عرش او بر آب بود»[10] ، شاید دلالت بر این داشته باشد که پیش از پیدایش جهان هستی، از آسمان‏ها گرفته تا زمین، آب پدید آمده است. قرآن کریم در چند جا اشاره دارد که ریشه زندگی، هم در منشا و پیدایش و هم درصحنه هستی و تداوم حیات، همه از آب استوَجَعَلْنَا مِنَ الْمَاءِ کُلَّ شَیْءٍ حَیٍّ 
( هر چیز زنده‏ای را از آب پدید آوردیم‏) 
وَاللَّهُ خَلَقَ کُلَّ دَابَّةٍ مِن مَّاءٍ ( خدا هر جنبنده‏ای را از آب آفرید»
درباره انسان می‏گوید: «و او است که از آب بشری آفرید»

 به استناد اشارات فوق هدف نگارش من ازین مقاله بررسی اهمیت آب در قرآن به لحاظ آمار وارقام است . کلمه"ماء"به معنی آب درقرآن در حدود ۵۹ بارتکرار شده است واین خود دلیلی محکم براهمیت این ماده هستی بخش است . واز سوی دیگر تحلیل گران امروزه سیاسی معتقدند دلیل جنگ آینده دولتها و ملتها مساله آب وکمبود آن است . با آن که هفتاد درصد سطح زمین را آب فراگرفته، با این همه در طول تاریخ بشر مساله آب و مدیریتآن مهم ترین دغدغه بشر بوده است؛ زیرا آب شیرین و بهداشتی و قابل مصرف درکشاورزی نسبت به حجم عظیم آب های شور بسیار اندک است. در بسیاری از مناطق به سبب دور بودن از منابع آبی چون رودها و دریاها و حضور وحشتناک بیابان و کویر، آب مشکل جدی بشر می‌باشد و حتی جنگ های بسیاری رخ داده و خون های بسیاری برای آب و مهار و کنترل آن ریخته شده است.

وحرف آخر این که اگر به حجم آیاتی که قرآن درباره آب و نقش آن تنها در کشاورزی و رویش سبزه زارها و گیاهان و درختان متنوع و حبوبات و دانه های روغنی و غیرروغنی و مانند آن پرداخته شود با حجم انبوهی از آیات مواجه می‌شویم که گزارش همه آن ها در این نوشتار کوتاه شدنی نیست.

ومن چند مقاله دیگری را پیرامون آب به عنوان های ذیل آماده نموده ام که به فرصت های بعدی به نشر خواهم رساند :

1-نقش آب در زندگی

2-اهمیت آب در اشعار شاعران

3-منابع آبی در ولایت غور

4-دسترسی مردم غور به آب


برچسب‌ها: آب در آیات و روایات

[ پنج شنبه هفدهم 10 1394 ] [ 21:14 ] [ رسول گلی زاده ]

[ (0) نظر]

صرفه جویی در آب به معنی این نیست که اصلا در کارهای روزمره تون که ازصبح زود باشستن دست ورو ووضوشروع می شه تا شب هنگام که بازدن مسواک آماده خواب میشید از آب استفاده نکنید بلکه حرف ما این است که درحین استفاده از هرنوع انرژی خدادادی که در اختیار ما انسانهاست وزندگی روزمره ما بدون استفاده ازاین نعمتهای الهی  رنگ وبونخواهد داشت ، درست وبجااستفاده شود ودر حین استفاده هم به فکر روزهای آینده هم باشیم .تحقیقات نشان می دهد که وجود کم ابی درتمام دنیا یک معضل است درکشور هایی مانند چین وهند این نگرانی بسیار پرنگ تر است زیرا رویکرد فرهنگی این کشور هابه سمت مصرف گرایی استدر علم اقتصاد چون سخن از تولید و توزیع و مصرف است واژه صرفه جویی به معنای مصرف درست و مناسب چیزی است که در اختیار شخص قرار دارد و در ازای آن کار و یا هزینه ای پرداخت شده است. بنابراین صرفه جویی در ارتباط با مصرف چیزی است که دارای مالکیت می باشد و انسان در قبال آن کار و یا هزینه ای پرداخته و یا می پردازدپس از همین امروز به فکر صرفه جویی در مصرف آب تصفیه شده باشیم و در پایان هر روز از خود بپرسیم که امروز چقدر صرفه جویی     کرده ایم؟

                          مصرف بی رویه آب = بی توجهی وضایع کردن حق دیگران

                          صرفه جویی = مصرف متعادل است نه کاهش مصارف ضروری

 


برچسب‌ها: صرفه جویی در آب

[ چهارشنبه شانزدهم 10 1394 ] [ 23:29 ] [ رسول گلی زاده ]

[ (0) نظر]

آب مجازی مقدار آبی است که یک کالا و یا یک فرآورده کشاورزی طی فرآیند تولید مصرف می‌کند تا به مرحله تکامل برسد و مقدار آن معادل جمع کل آب مصرفی در مراحل مختلف زنجیره تولید از لحظه شروع تا پایان می‌باشد. به طور ساده می توان  آب مجازی را مقدار آبی که برای تولید کالا مورد نیاز می باشد، تعربف نمود. صفت مجازی در این تعریف بدان معنا است که بخش عمده آب مصرف شده طی فرایند تولید، در محصول نهایی وجود فیزیکی ندارد و در حقیقت بخش بسیار ناچیزی از آب مصرفی در پایان به عنوان آب واقعی در بافت محصول باقی خواهد ماند.

آب مجازی مقدار آبی است که یک کالا و یا یک فرآورده کشاورزی طی فرآیند تولید مصرف می‌کند تا به مرحله تکامل برسد و مقدار آن معادل جمع کل آب مصرفی در مراحل مختلف زنجیره تولید از لحظه شروع تا پایان می‌باشد. به طور ساده می توان  آب مجازی را مقدار آبی که برای تولید کالا مورد نیاز می باشد، تعربف نمود. صفت مجازی در این تعریف بدان معنا است که بخش عمده آب مصرف شده طی فرایند تولید، در محصول نهایی وجود فیزیکی ندارد و در حقیقت بخش بسیار ناچیزی از آب مصرفی در پایان به عنوان آب واقعی در بافت محصول باقی خواهد ماند.

مقدار آب مجازی هر کالا یا محصول با توجه به شرایط  اقلیمی و فرهنگی، مکان تولید، مدیریت و برنامه ریزی در طی روند تولید آن متفاوت است، به عنوان مثال آب مجازی یک کیلوگرم گندم در ایران و یک کشور اروپایی با هم متفاوت می باشد.

افزایش رقابت کشورها برسر آب، نیاز به غذا برای جمعیت در حال رشد و افزایش کم آبی در بسیاری از نقاط جهان از جمله دلایل مهمی هستند تا نگاهی به شیوه درست مدیریت آب در این کره خاکی و کشورخود داشته باشیم. وابستگی انسان به آب نشان می‌دهد که نیاز آبی برای تولید غذا بیش از نیازهای دیگر بشریت است به گونه‌ای که یک انسان بالغ برای زنده ماندن، روزانه بیش از 2 الی 4 لیتر آب آشامیدنی احتیاج دارد و این درحالی است که 1000 برابر این مقدار، آب برای تولید غذا نیاز است و این خود دلیل مهمی برای پاسخ به این سؤال است که چرا مفهوم آب مجازی در زمانی که در خصوص تولید غذا صحبت می‌شود دارای اهمیت بالایی است.

مردم در هر قشری از اجتماع باید از اسراف مواد غذایی پرهیز کرده و با صرفه جویی در مصرف مواد غذایی و کالاها که سبب هدر رفتن آب می شود، این امانت را برای نسل های آینده حفظ نمایند. چرا که تقریباً در تولید همه چیز مقداری آب به کار رفته است و عدم استفاده صحیح و بهینه از لوازم روزمره زندگی، به معنای اسراف در آب و انرژی نیز هست.


برچسب‌ها: آب مجازی

[ چهارشنبه شانزدهم 10 1394 ] [ 17:25 ] [ رسول گلی زاده ]

[ (0) نظر]

بیا تا قدر این نعمـت بدانیم               که در بحران بی آبی نمانیم 
بیا از بهر حفظ آن بکوشیم                  وجود آب را ارزش شماریم
از این سـرمایه خوب الهی                برای نسل خود باقی گذاریم
چنین فرموده بر ما حیّ دانا               که زنده هرچه را از آب داریم
بیا تا در نگـاه تشـنه آب                      به سان ابـر بـارانی بـباریم 
برای مصرف خوب و درستش               نهال صرفه جویی را بکاریم
نجات آب بر ما شد وظیفه               بر انجامش بـیـا همـت گذاریم
صدای آب یعنی زندگانی                بیا دل را به این نجوا سپاریم

برچسب‌ها: شعر

[ سه شنبه پانزدهم 10 1394 ] [ 22:48 ] [ رسول گلی زاده ]

[ (0) نظر]

این روزها مسئله کمبود آب در سراسر جهان به بحرانی عمومی تبدیل شده است. به همین علت، اقدام برای صرفه‌جویی در مصرف آن نه تنها هزینه‌هایتان را کاهش خواهد داد، بلکه برای کشور و نسل‌های آینده نیز مفید خواهد بود. صرفه‌جویی در مصرف آب در خانه نیاز به هیچ هزینه اضافی ندارد. بااینکه وسایل و دستگاه‌های صرفه‌جویی آب مختلفی در بازار وجود دارد، اما حتی بدون کمک گرفتن از این وسایل هم می‌توانید د رمصرف آب صرفه‌جویی کنید. بعنوان مثال، ۷۵ درصد از آب استفاده‌شده‌ در خانه‌ها مربوط به حمام و ۲۵ درصد آن مربوط به دستشویی می‌شود. با نصب شیرهای کم‌فشار و تقویت‌کننده‌های شناور که هزینه چندانی ندارند می‌توانید به میزان قابل‌توجهی در مصرف آب ماهیانه خانه‌تان صرفه‌جویی کنید. وقتی همه اعضای خانواده از اهمیت بحران کمبود آب آگاه باشند،صرفه‌جویی در مصرف آن به مسئله‌ای طبیعی در خانه تبدیل خواهد شد. والدین حتماً برای آموزش فرزندانتان برای استفاده از روش‌های صرفه‌جویی‌کننده در مصرف آب زمان بگذارید. یادتان باشد مسئله کمبود آب را جدی بگیرید و صرفه‌جویی در مصرف آن را به یکی از عادت‌های خانواده درآورید.

 




برچسب‌ها: صرفه جویی در آب

[ سه شنبه پانزدهم 10 1394 ] [ 22:35 ] [ رسول گلی زاده ]

[ (0) نظر]

X